http://www.youtube.com/watch?v=cbvdzQ7uVPc
Personer
I reklamvideon är världens bästa fotbollsspelare Zlatan Ibrahimovic med på videon. Zlatan föddes och växte upp i stadsdelen Rosengård i Malmö. Hans mamma är kroat och Zlatans pappa är bosniak. Ibrahimovic är 33 år gammal och har på sig jaktkläder i videon. Han är svart hårig, muskellös och har en massa tatueringar i videon. Man kan se att han är muskellös och har en massa tatueringar eftersom han tar av sig sin tröja i videon. Hans status är väldigt hög eftersom som ni alla vet är han en jättekänd fotbollsspelare. Zlatan ser väldigt seriös ut nästan under hela reklamen. Det finns en scen då han ler.
Text
Jag tycker att reklamen har flera budskap. Det första budskapet är att få människor som har råd och köpa Volvo bilen. Men personligen så tycker jag att en bilreklam med män har som budskap att du som tittar kan bli som personen i videon. Detta tycker jag att det framhävs när Zlatan springer och en rusande bil kommer genom en korsklippning. Om du utför något bra då kan du bli den som väljer din plats i landslaget och tillhöra då Sverige och du kan även ha råd att köpa en Volvo. Det sista budskapet med video är texten på slutet där det står ”Made by Sweden”. Med detta så menas att bilen inte bara är tillverkad här utan att den räknas även som svensk. Jag anser att få låta Zlatan bära på budskapet är väldigt smart.
Miljö
Reklamen spelas både inomhus och utomhus. Videon utspelas i en mörk och ljus miljö. Det finns inga särskilda byggnader som visas under reklamen, men däremot så finns det scener som spelas inne i en lägenhet och så finns det scenen som utspelas i en skog. Det finns också väldigt mycket snö i bakgrunden av reklamen.
Tid
Videon utspelades den 25 januari 2014 och som jag nämnde tidigare var det vinter.
Funktion/Syfte
Målgruppen är personer som gillar bilar, har råd och köpa en Volvo och beundrar Zlatan.
Denna reklam är både för män och kvinnor för åldern 18 år och uppåt. Eftersom om man är 18 år, då kan man ta körkortet och om man då beundrar Zlatan och har råd att köpa en Volvo bil då är detta en perfekt reklam för 18 åringen.