Reklamanalys

Innehålls beskrivning

Personer
ålder, kön, härkomst
utseende, kläder,
kroppsbyggnad,
hår, miner, status

Text
budskap

Miljö
inomhus/utmohus,
växtlighet, byggnader,
status, väder, ljus/mörker

Tid
år, årstid, klocklsag

Föremål / detaljer
ibland är små saker betydelsefulla!

Funktion/ syfte

Vilka associationer väcker reklamfilmen?
Vem identifierar sig med filmen?
Vilken målgrupp vill identifiera sig med personen/personerna i reklamfilmen.
(definirea målgruppen)

 

En reaktion på “Reklamanalys

  1. Nike Football: Winner Stays
    https://www.youtube.com/watch?v=3XviR7esUvo

    I den här reklamen ser man flera av världens kändaste fotbollsspelare med bland annat Cristiano Ronaldo, Zlatan Ibrahimović, Neymar Jr, Andrés Iniesta och Wayne Rooney.
    Spelarna har på sig sina klubbtröjor eller landslagströjor.

    Alla spelare som är med har nike som sin sponsor.
    Nike vill visa deras nya skomodell och deras nya slogan (risk everything) som menas att man blir ingen bra fotbollsspelare om man inte tar risker.

    Reklamen börjar i en vanlig fotbollsplan bland hus men senare så blir den till en riktig fotbollsarena. Från början är det ungdomar som spelar fotboll en sommar dag men senare omvandlas de till kända fotbollsspelare.

    Reklamen vill uppmana alla fotbollsfans och spelare att man aldrig kan bli en bra fotbollsspelare om man inte vågar ta risker i en fotbollsmatch. Nike visar också upp deras nya sko modell.
    Reklamen är till alla fotbollsfans och spelare oavsett ålder.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>