Reklamanalys Volvo

I reklamfilmen får vi se en av världens bästa fotbollsspelare, Zlatan Ibrahimovic som är 32 år gammal. Zlatan är född och uppvuxen i stadsdelen Rosengård i Malmö. I filmen ser man tydligt att Zlatan Ibrahimovic är vinterklädd efter årstid. Vad jag kan se så är hans miner varken glada eller arga, han ser avslappnad ut. Det han har på sig är jaktkläder ute i skogen. Han har massor med tatueringar och han är starkt och uthållig, med tanke på att han tränar och visar sina muskler i filmen.
Jag tycker budskapet i filmen är att sälja något, nämligen Volvos bilar. Reklamen bygger hela tiden på att göra reklam för Volvo och deras bilar. En bra anledning till att de har valt att spela in reklamfilmen i en snöig miljö är att visa att Volvos bilar verkligen åker som en raket även när det är kyligt och is på vägen. Dock tycker jag att sommarmiljö skulle vara härligare och mer lockande.
Reklamfilmen har filmats både utomhus och inomhus, möjligtvis i fjällen eftersom man ser snö och is. Byggnader ser man ganska lite av men man kan tydligt se att det finns en liten stuga i början av filmen och att i vissa scener är man inomhus. Eftersom det är i naturen som filmen görs så ser man väldigt mycket skog och träd. Man ser även vatten under isen när kameran hamnar i en vinkel så att man ser under sjön. Vädret är snöigt, det snöar dock inte under filmens gång. Det är både ljust och mörkt i filmen.
I Volvo reklamen är det helt klart vinter med tanke på miljön. Uppskattningsvis visar almanackan någon gång mellan november och februari månad. Klockslaget är osäkert.
Jag tycker att målgruppen är personer som har planer på att köpa en bil i framtiden. Det kan vara allt ifrån 10 åringar som beundrar Zlatan och vill göra allt han gör och önskar sig en Volvo när de har körkort, till ungdomar som har behörighet att köra bil. Är man osäker på vilken bil man ska köpa så kan man få hjälp av filmen. Jag tror att Volvo har valt just Zlatan eftersom att han har ett välkänt ansikte bland ungdomar och fotbollsfans. Vissa kanske känner intresse av att köpa Volvo bara för att Zlatan åker i en sån.
När jag ser på reklamfilmen så får jag tanken av att jag och min familj reser till ett kallt ställe under vintern för att åka skidor. Jag tror att det är snön och bilvägen i filmen som får mig att tänka på det. De som identifierar sig med filmen kan vara allt ifrån ungdomar med invandrarbakgrund som älskar att spela fotboll, till gamlingar som gillar att åka runt med en Volvo.
http://www.youtube.com/watch?v=cbvdzQ7uVPc

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>