Reklamanalys Zlatan Made by Sweden – Dennis

Innehålls beskrivning

Personer: Zlatan Ibrahimovic är en 32 årig man med invandra bakgrund som har stor status i Sverige på grund av hans beteende och fotbolls karriär. I reklam videon är han även tillsammas med hans fru (Helena Seger) och barn. Zlatan speglas som den perfekta mannen som tar hand om sin familj och skaffar mat för dagen. Han visar både bilden av en snäll och omtäcksam familjärfar och en hård känslolös krigare.

Text: I videon vill man spegla att Zlatan är det svenska idealet, att han personifierar Sverige. På samma sätt som han är en produkt av Sverige är Volvo också det, ”Made by Sweden”. Nästan allt i videon är typiskt svensk eller skandinavisk. Genom att använda sig av en person med invandra bakgrund som Zlatan kan man även locka in andra som inte tycker att de är en del av Sverige.

Miljö: Typiskt nordiska saker som fjäll, snö, is, mörker och tundra.

Tid: Skandinavisk vinter, svensk vinter.

Föremål / detaljer: När Zlatan fru Helena Seger tittar ut genom fönstret speglar hon bilden av den älskande frun som väntar på sin hjälte.

Funktion/ syfte

Det känns som att reklamen vill skapa en sorts nationalistiskt bild av produkten. Zlatan är där för att utvidga antalet målgrupper.

Vem identifierar sig med filmen?: Alla som identifierar sig med Sverige.

Vilken målgrupp vill identifiera sig med personen/personerna i reklamfilmen. (definirea målgruppen): Personer med invandra bakgrund eller/och personer som lever i förorter, fotboll är väldig populär där och Zlatan har stor status av det.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>