Reklamanalys (Zlatan Volvo)

Personer

En av världens bästa fotbollsspelare Zlatan Ibrahimović har gjort en reklamvideon som handlar om bilmärken Volvo . Filmen visar vita vidder, en ensam och sammanbiten Zlatan som kör chins i bar överkropp, jagar och badar i isvak. Den 32 åringen Zlatan är född i stadsdelen Rosengård i Malmö. Hans mamma är från kroat medan hans pappa är från Bosniak.  Under reklamen kan vi se lite saker som ger oss bild på hur Zlatan och hans familj ser ut. Han har två söner som heter Maximillian och Vincent samt en fru som heter Helena Seger. Han har mörkt brunt hår, massa tatueringar på sin muskulösa överkropp.Man kan se allt detta under hela inspelningen.

Zlatan är som person en stark människa för att under sin barndom han gick genom mycket saker som är negativt .Hans föräldrar skilde sig och han blev tvungen att bo mellan två föräldrar som inte hade lusten att leva med varandra. Själv han har sagt avsaknaden av lagad mat hemma hos pappan och bråk inom familjen var det vad han uppväxte i sin barndom. På grusplanen vid Cronmans väg började den då unge Ibrahimović spela fotboll. Han fick sina första fotbollsskor när han var fem år och började spela i Malmö BI 1988. Ibrahimović kom även att spela med BK Flagg och FBK Balkan innan han 1994 värvades till Malmö FF Han tränade även taekwondo i 14–17-årsåldern i Malmöklubben Enighet och fick svart bälte. Efter när han har gått ut Stenkulaskolan och gått merparten av fotbollsgymnasiet på Borgarskolana avbröt Ibrahimović studierna för att enbart satsa på fotbollen.Han har mycket bra både självkänsla och självtroende , han backar inte för alla situationer för te.x. intervjuer eller matcher. Han är inte alls rädd om vad andra människor tycker om honom. Hans  åsikter kan vara både hårda och snälla beroende vad man frågar honom. Det som skiljer honom från många andra fotbollsspelare i Sverige och utanför är att han tar sin plats och det spela inga roll om han förlorar matchen eller vinner.

Den som mest folk fastnar är hur han uppväxt  som barn men ändå den svåra uppväxten har inte  stoppat honom från sin  fotbolls karriären .Han hade ett mål i sin barndom och det var att bli fotbollsspelare medan andra som fick stödd från sina föräldrar eller nära är inte lika nivå som honom idag Det bevisar att han är en stark människa både fysiska och psykiska . Som person är han väldigt känd både i Sverige och runt om i hela världen eftersom framgångsrikt  representerar Sverige i landslaget och PSG. Zlatan ser väldigt seriöst ut under nästan  hela filmreklamen. Det finns bara en scen som han ler då är det när han ligger i sängen med sin fru Helena Seger. Han viskar nåt i hennes öra vilket gör att både ler samtidigt.

Text

Jag tycker att reklamen har många budskap som är positiva vilket gör att man vill titta hela reklamfilmen. För det första budskapet som vi kan se är hur kärleksfullt är Zlatan med sin familj, han är otroligt öm och beskyddande. Regissörer vill väga upp och visa att han inte bara är den här tjuren som springer efter fotboll utan han har två sidor. Det är målet som regissörer vill visa i filmen. Andra budskapet är att få människor som har råd köpa Volvo bilen. När Zlatan springer och en rusande bil kommer genom en korsklippning samtidigt som den nya nationalsången spelas in då får man känslan att man kan klara av allt som Zlatan och även man kan tillhöra Sverige. Sist men inte minst kan vi se en text som säger ”Made by Sweden” det förklaras att bilen är inte bara från Sverige utan den räknas som en nation.

Miljö

Reklamen spelas både inomhus och utomhus vilket är mörkt och ljust. Den är inspelad i Lappland . Den ljusa miljö är när han springer i skogen som är fullt med snö och den mörka miljö är när han tränar i en stuga . Man ser inte heller byggnader som visas under reklamen däremot så finns det scener som spelas inne i en liten stuga och lägenhet. Det finns väldigt mycket snö i bakgrunden av reklamen.

Tid

Reklamen är utspelad den 25 januari 2014 och platsen är landskapet Lappland.Det var vinter för att det fanns mycket snö samtidigt han hade på sig vinter kläder.

Funktion/ syfte  

Målgruppen är personer som gillar bilar, har råd att köpa en Volvo och är imponerad av Zlatan. Denna reklam har ingen gräns eftersom den är för både män och kvinnor . Åldern är från 18 år och uppåt för att då kan man ta körkortet. Barn och ungdomar som älskar fotboll kan också ha en bild i framtiden om hur Zlatan blev framgångrik. Reklamen innehåller en person som ger mycket passion till  andra människor utifrån sina erfarenheter och fotbollskarriären . Han är väldigt beundrad av många människor vilket gjorde att företaget Volvo valde att sammarbeta med honom när Zlatan ville vara  med i reklamen.

Samarbetet mellan Zlatan och VOLVO

Företaget Volvo har en säljare i Malmö som heter Tomas Wilhelmsson, landslagsspelaren Chippen Wilhelmssons pappa. Zlatan kör Volvo sedan många år, och Tomas brukar hjälpa honom med bilen. Zlatan hade sett den kampanj som företaget Volvo gjorde med Swedish House Mafia. Det var något med den som tilltalade honom, så han pratade med Tomas om att han ville göra något med Volvo. Tomas ringde oss och då sa företaget Volvo  vi var jättesmickrade, men vi gör bara saker när vi har en riktigt bra och äkta idé. Efteråt sa företaget vi återkommer när vi har en idé som fungerar. Sedan började de jobba på det och prata om Volvo och Zlatan, och om hans intressen.

Då upptäckte de att vi har Sverige gemensamt. Sedan visade det sig att hans två intressen vid sidan av fotbollsplanen är hans familj – och att ta sig ut i vildmarken och där kommer vår bil in på ett bra sätt sa företaget Volvo. Att Zlatan är med i reklamen Volvo är en stort ära för både bilföretaget ,den svenska folket och alla invandrare; han bevisar att man kan bli vad som helst om man har ett mål i framtiden och de som inte har råd att köpa Volvo nu kan ha det som mål i framtiden.När jag ser själva reklamen då blir jag imponerad av Zlatan och den nya Nationalsången. 

http://www.youtube.com/watch?v=cbvdzQ7uVPc

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>