Zlatan- Volvo

I denna reklam ser man den svenska kända fotbollsspelaren Zlatan ibrahimovic som gör reklam för bilmärken Volvo. Man ser honom med bar överkropp som i sin tur är muskulös, han ser mycket seriös och är stabil med en kall blick. Zlatan är huvudpersonen i reklamen med syfte med att göra reklam för Volvo. Man ser den är 30-åriga mannen ensam och i reklamen visar dem honom som stark, engagerad, uthållig, familjekär exempelvis jagar han och badar i isvak etc.

En av världens största fotbollsstjärnor gör reklam för Volvo där de jämför Zlatans skickligheter, mod, snabbhet med bilen Volvo kort sagt beskrivs reklamfilmen som enorm och mäktig. Det som gör reklamen ännu mer unik är när Zlatan sjunger en ny variant av Sveriges Nationalsång, och dem kopplar ihop Volvo med svenskheten och Zlatan vilket stack ut i mängden. Bilen är inte bara tillverkad här den är dessutom svensk, och att få Zlatan bära budskapet är lika klockrent. Och reklamens sista budskap är inte” made in sweden” utan ”made by sweden”. Dessutom visar dem Zlatan som familjefar då dem visar en scen där han umgås med familjen. Bilreklamen spelas under En sen mörk vinter eftermiddag. Miljön i reklamen visar att det är kallt ute där han har jacka och mössa och det är snö. Det är mycket fokus på naturen och man känner verkligen att det är varmt inne. Målgruppen för denna reklam riktar sig mot personer som har körkort där man kan säga 18 och uppåt.

Och när man använder en äkta person som ska föreställa reklamen gör det mer verkligt. Zlatan är en enorm atlet och dessutom har han tagit in bilder med sin familj där man får en bild av att han är otroligt öm och omhändertagande. Orsaken till varför dem har tagit med familjen kan vara att visa att Zlatan inte är bara den tjuren eller machokillen utan att han har två sidor och det har dem visat i filmen. Och den två minuters långa bilreklamen avslutas med frasen ”made by sweden”. Denna bilreklam kopplar till nationen och till den reproducerade kärnfamiljen och ett krigiskt, övermänskligt, mansideal som försvarar gränserna och kvinnan. Dessutom brukas natur, kronhjort ”du gamla du fria” och blågula fotbollsuniformer för att visa att bilmärket är svensk. Och att det är en man som är huvudpersonen i bilreklamen visar att ”du kan bli som mig” där man kan se en springande Zlatan och en rusande bil. Reklamen påminner oss om förändringen alltså från det gamla till det nya. Efterfrågan av bilen kan vara personer som gillar fotboll, Zlatan eller Volvo.

http://www.youtube.com/watch?v=cbvdzQ7uVPc 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>