Reklamanalys Volvo

I reklamfilmen får vi se en av världens bästa fotbollsspelare, Zlatan Ibrahimovic som är 32 år gammal. Zlatan är född och uppvuxen i stadsdelen Rosengård i Malmö. I filmen ser man tydligt att Zlatan Ibrahimovic är vinterklädd efter årstid. Vad jag kan se så är hans miner varken glada eller arga, han ser avslappnad ut. Det han har på sig är jaktkläder ute i skogen. Han har massor med tatueringar och han är starkt och uthållig, med tanke på att han tränar och visar sina muskler i filmen.
Jag tycker budskapet i filmen är att sälja något, nämligen Volvos bilar. Reklamen bygger hela tiden på att göra reklam för Volvo och deras bilar. En bra anledning till att de har valt att spela in reklamfilmen i en snöig miljö är att visa att Volvos bilar verkligen åker som en raket även när det är kyligt och is på vägen. Dock tycker jag att sommarmiljö skulle vara härligare och mer lockande.
Reklamfilmen har filmats både utomhus och inomhus, möjligtvis i fjällen eftersom man ser snö och is. Byggnader ser man ganska lite av men man kan tydligt se att det finns en liten stuga i början av filmen och att i vissa scener är man inomhus. Eftersom det är i naturen som filmen görs så ser man väldigt mycket skog och träd. Man ser även vatten under isen när kameran hamnar i en vinkel så att man ser under sjön. Vädret är snöigt, det snöar dock inte under filmens gång. Det är både ljust och mörkt i filmen.
I Volvo reklamen är det helt klart vinter med tanke på miljön. Uppskattningsvis visar almanackan någon gång mellan november och februari månad. Klockslaget är osäkert.
Jag tycker att målgruppen är personer som har planer på att köpa en bil i framtiden. Det kan vara allt ifrån 10 åringar som beundrar Zlatan och vill göra allt han gör och önskar sig en Volvo när de har körkort, till ungdomar som har behörighet att köra bil. Är man osäker på vilken bil man ska köpa så kan man få hjälp av filmen. Jag tror att Volvo har valt just Zlatan eftersom att han har ett välkänt ansikte bland ungdomar och fotbollsfans. Vissa kanske känner intresse av att köpa Volvo bara för att Zlatan åker i en sån.
När jag ser på reklamfilmen så får jag tanken av att jag och min familj reser till ett kallt ställe under vintern för att åka skidor. Jag tror att det är snön och bilvägen i filmen som får mig att tänka på det. De som identifierar sig med filmen kan vara allt ifrån ungdomar med invandrarbakgrund som älskar att spela fotboll, till gamlingar som gillar att åka runt med en Volvo.
http://www.youtube.com/watch?v=cbvdzQ7uVPc

Reklamanalys (Zlatan Volvo)

Personer

En av världens bästa fotbollsspelare Zlatan Ibrahimović har gjort en reklamvideon som handlar om bilmärken Volvo . Filmen visar vita vidder, en ensam och sammanbiten Zlatan som kör chins i bar överkropp, jagar och badar i isvak. Den 32 åringen Zlatan är född i stadsdelen Rosengård i Malmö. Hans mamma är från kroat medan hans pappa är från Bosniak.  Under reklamen kan vi se lite saker som ger oss bild på hur Zlatan och hans familj ser ut. Han har två söner som heter Maximillian och Vincent samt en fru som heter Helena Seger. Han har mörkt brunt hår, massa tatueringar på sin muskulösa överkropp.Man kan se allt detta under hela inspelningen.

Zlatan är som person en stark människa för att under sin barndom han gick genom mycket saker som är negativt .Hans föräldrar skilde sig och han blev tvungen att bo mellan två föräldrar som inte hade lusten att leva med varandra. Själv han har sagt avsaknaden av lagad mat hemma hos pappan och bråk inom familjen var det vad han uppväxte i sin barndom. På grusplanen vid Cronmans väg började den då unge Ibrahimović spela fotboll. Han fick sina första fotbollsskor när han var fem år och började spela i Malmö BI 1988. Ibrahimović kom även att spela med BK Flagg och FBK Balkan innan han 1994 värvades till Malmö FF Han tränade även taekwondo i 14–17-årsåldern i Malmöklubben Enighet och fick svart bälte. Efter när han har gått ut Stenkulaskolan och gått merparten av fotbollsgymnasiet på Borgarskolana avbröt Ibrahimović studierna för att enbart satsa på fotbollen.Han har mycket bra både självkänsla och självtroende , han backar inte för alla situationer för te.x. intervjuer eller matcher. Han är inte alls rädd om vad andra människor tycker om honom. Hans  åsikter kan vara både hårda och snälla beroende vad man frågar honom. Det som skiljer honom från många andra fotbollsspelare i Sverige och utanför är att han tar sin plats och det spela inga roll om han förlorar matchen eller vinner.

Den som mest folk fastnar är hur han uppväxt  som barn men ändå den svåra uppväxten har inte  stoppat honom från sin  fotbolls karriären .Han hade ett mål i sin barndom och det var att bli fotbollsspelare medan andra som fick stödd från sina föräldrar eller nära är inte lika nivå som honom idag Det bevisar att han är en stark människa både fysiska och psykiska . Som person är han väldigt känd både i Sverige och runt om i hela världen eftersom framgångsrikt  representerar Sverige i landslaget och PSG. Zlatan ser väldigt seriöst ut under nästan  hela filmreklamen. Det finns bara en scen som han ler då är det när han ligger i sängen med sin fru Helena Seger. Han viskar nåt i hennes öra vilket gör att både ler samtidigt.

Text

Jag tycker att reklamen har många budskap som är positiva vilket gör att man vill titta hela reklamfilmen. För det första budskapet som vi kan se är hur kärleksfullt är Zlatan med sin familj, han är otroligt öm och beskyddande. Regissörer vill väga upp och visa att han inte bara är den här tjuren som springer efter fotboll utan han har två sidor. Det är målet som regissörer vill visa i filmen. Andra budskapet är att få människor som har råd köpa Volvo bilen. När Zlatan springer och en rusande bil kommer genom en korsklippning samtidigt som den nya nationalsången spelas in då får man känslan att man kan klara av allt som Zlatan och även man kan tillhöra Sverige. Sist men inte minst kan vi se en text som säger ”Made by Sweden” det förklaras att bilen är inte bara från Sverige utan den räknas som en nation.

Miljö

Reklamen spelas både inomhus och utomhus vilket är mörkt och ljust. Den är inspelad i Lappland . Den ljusa miljö är när han springer i skogen som är fullt med snö och den mörka miljö är när han tränar i en stuga . Man ser inte heller byggnader som visas under reklamen däremot så finns det scener som spelas inne i en liten stuga och lägenhet. Det finns väldigt mycket snö i bakgrunden av reklamen.

Tid

Reklamen är utspelad den 25 januari 2014 och platsen är landskapet Lappland.Det var vinter för att det fanns mycket snö samtidigt han hade på sig vinter kläder.

Funktion/ syfte  

Målgruppen är personer som gillar bilar, har råd att köpa en Volvo och är imponerad av Zlatan. Denna reklam har ingen gräns eftersom den är för både män och kvinnor . Åldern är från 18 år och uppåt för att då kan man ta körkortet. Barn och ungdomar som älskar fotboll kan också ha en bild i framtiden om hur Zlatan blev framgångrik. Reklamen innehåller en person som ger mycket passion till  andra människor utifrån sina erfarenheter och fotbollskarriären . Han är väldigt beundrad av många människor vilket gjorde att företaget Volvo valde att sammarbeta med honom när Zlatan ville vara  med i reklamen.

Samarbetet mellan Zlatan och VOLVO

Företaget Volvo har en säljare i Malmö som heter Tomas Wilhelmsson, landslagsspelaren Chippen Wilhelmssons pappa. Zlatan kör Volvo sedan många år, och Tomas brukar hjälpa honom med bilen. Zlatan hade sett den kampanj som företaget Volvo gjorde med Swedish House Mafia. Det var något med den som tilltalade honom, så han pratade med Tomas om att han ville göra något med Volvo. Tomas ringde oss och då sa företaget Volvo  vi var jättesmickrade, men vi gör bara saker när vi har en riktigt bra och äkta idé. Efteråt sa företaget vi återkommer när vi har en idé som fungerar. Sedan började de jobba på det och prata om Volvo och Zlatan, och om hans intressen.

Då upptäckte de att vi har Sverige gemensamt. Sedan visade det sig att hans två intressen vid sidan av fotbollsplanen är hans familj – och att ta sig ut i vildmarken och där kommer vår bil in på ett bra sätt sa företaget Volvo. Att Zlatan är med i reklamen Volvo är en stort ära för både bilföretaget ,den svenska folket och alla invandrare; han bevisar att man kan bli vad som helst om man har ett mål i framtiden och de som inte har råd att köpa Volvo nu kan ha det som mål i framtiden.När jag ser själva reklamen då blir jag imponerad av Zlatan och den nya Nationalsången. 

http://www.youtube.com/watch?v=cbvdzQ7uVPc

Magazine Ardo

Magazine Ardo Ardomagazine

Min magazine info

Beskriv uppgiften
Uppgiften var att vi skulle göra en framsida tidning som beskrev oss som personer och  våra intresse. Man skulle utgå efter sina åsikter med hjälp vår lärare som visade hur Photoshop funkade.

Vad har du gjort med bilden?

Först vi började skriva ner vilka rubriker jag  ville ha på framsidan tidningen. Efteråt tog Linda som är vår lärare en porträtt bilder på mig .Sen jag laddade ner bilden på Photoshop. Innan man laddar ner bilden på Photoshop så ska man välja bildstorlek och jag hade storlek 29 på höjden och 21 på bredden.Sedan gjorde jag min bild ljusare genom att jag tryckte på bild, justering och sen Intensitet/ Kontrast.Intensitet gör att bilden blir mörkare och ljusare och om du ökar Konstrasten då bilden blir stund sida och om du minskar då blir det lite mjölkare. Konstrast är ljus förändring på två sätt samtidigt, den gör båda bilden ljusare och mörkare .Jag tog bort lite prickar som jag har i ansiktet genom att använda plåster .Efter detta skrev jag en rubriker som utgick mitt namn och saker som jag intresserar samtidigt saker som dagens unga intresserar av.

Vad var svårt?
Det som jag tycker var svåraste det var att komma ihåg vilka verktyg man har använt i Photoshop och vad ska man skriva i framsidan så att det blir intressant men efter när jag kollat olika filmer som handlar om phottoshop så blev det lättare att komma ihåg vissa saker.

Vad är du nöjd med?
Jag är nöjd med allt för att det är olika tidningar som både samma innehåll och olika.Jag ändrade grejer eftersom jag ville se skillnader.

Filip Magazin

Filip MagazineBeskriv uppgiften

Jag har gjort ett omslag med en bild på mig fast jag har mörkat till den för dramatisk effekt. På bilden så är det flera rubriker som är intressanta för mig.

Vad har du gjort med bilden? Beskriv vilka verktyg du använt i Photoshop

Jag har ändrat skuggan så att det blev mörkare sen andvände jag mig av svart färg för att mörka till ansiktet. Jag skrev också rubrikerna med speciell skrivstil.

Vad var svårt?

Pågrund av att jag inte andvänt mig av photoshop innan så visste jag inte mycket om hur man andvände sig av den.Så det mesta var svårt för mig.

Vad är du nöjd med?

Jag är nöjd med bilden pågrund av att den är väldigt annorlunda från alla andras omslag. Den är väldigt mörk pågrund av att jag vill visa hur jag ser en stor del av världen pågrund av att sanningen är mörk och det är sanningen som jag vill visa.

Samet’s Presentation

Jag tittar på den här TV kanalen: SVT1 & Kanal 5
Min favorit serie på TV: Veckans Brott & Tunnelbanan
Sämsta TV programmet är:
Just nu tycker jag att den här reklamen är rolig/bra: Ingen
Boken om mitt liv skulle heta: Välkommen till min värld
Bästa boken: Oliver Twist
En film man inte får missa: Enders Game
Mitt val av morgontidning: Aftonbladet & Metro
Mitt val av radiokanal: The Voice 105.9
Mitt val av radio program: Ingen
I nyhetsflödet föredrar jag: Inrikes & Utrikes
Bloggar: Ingen
På webben besöker jag mest: Aftonbladet, YouTube & Facebook
Jag skulle inte kunna leva utan: Livsmedel
Drömjobb inom mediabranshen är: Journalist
I framtiden vill jag: Studera på Polishögskolan

Ardo

Tittar på den här TV kanalen :Kanal 11
Min favorit serie påTv : Bachelorette
Sämsta Tv programmet är: 
Just nu tycker jag att den här reklamen är rolig/bra: Zlatan reklam
Boken om mitt liv skulle heta: Man lever en gång inte flera gånger
Bästa boken: Varför gråter inte Emma 
En film man inte får missa:12 years a slave
Mitt val av morgontidning:Aftonbladet och Metro
Mitt val av radiokanal: The Voice, RIX FM, och NRJ 
Mitt val av radio program: Lugna Favorit

Nyhetsflödet föredrar jag: Metro

Bloggar:Ingen
På webben besöker jag mest: Aftonbladet och Facebook
Jag skulle inte kunna leva utan: Andra människor och frihet
Drömjobb inom mediabranshen är: Juridik
I framtiden vill jag:Studera vidare på universitet och förändra världen

Ny kurs på gång

Så var det dags att dra igång en ny kurs med mediekunskap. Jag har 14st elever som redan läst halva kursen ihop med Fredrik Törnqvist. De har under höstterminen övat på skriva texter som:

  • Reportage
  • Krönikor
  • Notiser
  • Artiklar
  • Lagar/etiska regler
  • Artikelanalys
  • Gjort nyhetsreportage på Tekniskamuseet


Jag hoppas med bloggen kunna ta fatt på viktiga diskussioner och visa hur vi arbetar praktiskt med media.