Reklamanalys Volvo

Personer

I den här reklamen får vi se en man med invandrar bakgrund i 30-års åldern, denna man är Zlatan Ibrahimovic som är känd här i Sverige för sitt yrke som fotbollsspelare. I reklamen har han bar överkropp och ett par byxor, han har en väldigt muskulös överkropp, han har även tatueringar på kroppen som får honom att se lite tuffare ut. Han ser även väldigt seriös ut med en hård och en kallblick. I reklamen är Zlatan ensam en del och sen med sin familj.Han framstår att vara väldigt stark och som en riktig kämpe men ändå som en omtänksam man och en familjärfar.

Text

Att Zlatan gör reklam för Volvo och sjunger nationalsången på ett annorlunda sätt lockar mera personer, där dom även jämför Zlatans skickligheter, visar hur modig han är osv. De visar att Zlatan är en produkt av Sverige precis som volvo är. De vill visa det svenska idealet. Det mesta i videon är väldigt svenskt eller skandinaviskt och genom att ha Zlatan är med i videon kan locka andra som och har då invandrar bakgrund. 

Miljö

De utspelas både inomhus och utomhus. Man kan se att de är kallt ute och att det är vinter eftersom att man får se fjäll, snö och is i videon. Det är även väldigt mörkt. 

Tid

Reklamen utspelas under en svensk vinter.

funktion/ syfte

Syftet är att sälja mera därför har dom valt Zlatan till att vara med för många män vill vara som honom och tycker nog att han har kommit långt här i livet. Men även kvinnor tycker om Zlatan och därför så när dom visar upp i reklamfilmen att han tar hand och bryr sig om familjen så lockar det även kvinnor. Zlatan har flera olika sidor och tror att dom vill visa mera av honom att han inte bara är han som är känd för att vara fotbolls spelare utan gör saker för att synas mera!

Izabella Karlsson SA1B

Skönhetsideal i samhället!

Skönheten har alltid intresserat människan. Utseendefixering kan tyckas vara onödig och ytlig, men det ligger i människans natur att bry sig om utseende och form. Men skönhetsidealen påverkas dagens samhälle oerhört mycket. De påverkar självkänslan och självförtroende, Förr var det att man skulle vara smal, muskulös. Men i dagens samhälle, hur ska man se ut nu? Killarna ska vara vältränade med en snygg kropp för annars vill inga tjejer ha de och tjejerna ska vara smala för annars är de inte ”perfekta”.

Men vad är egentligen vackert?

I nästan varje tv och tidningar finns det artiklar och reklam om hur du kan förlora de extra kilona snabbt, och hur det kommer att göra ditt liv bättre. Skönhetsidealen blir bara mer och mer omöjliga att uppnå. Fotografierna  redigeras och redigeras, och modellerna med supersnygga kroppar lever ett helt annat liv än en vanlig person vilket betyder att vill man få det utseendet som modellerna har så måste man ge upp hela sitt liv. Det gör det i princip omöjligt för en vanlig person att nå upp till skönhetsidealen.

Att äta hälsosamt och träna regelbundet har under senaste tider blivit en väldigt stor grej på internet, där det är fler och fler som skriver och publicerar bilder om deras träning och perfekta solbrända kroppar. Men många kan få fel uppfattning om hur man skall se ut för att bli accepterad. Det är alltid bra att träna och äta hälsosamt men för vissa kan det här gå för långt. Det enda som kommer i deras tankar är träning och att räkna hur många kalorier de får i sig. Detta är inte mera hälsosamt.

Massmedierna påverkar oss om hur vi ska se ut!

Genom att använda sig av fotoredigeringsprogrammet, Photoshop förvandlas modellerna till smala och perfekta barbiedockor i online nätbutiker, det leder till att unga flickors får sämre självförtroende. Massmedierna är ett av de största problemen i samhället nu, eftersom när man själv provar kläderna som modellen bär på olika reklamer passar de inte alls. Det är självklart att inte alla klädmodeller kan passa på alla. Men det är inte alla som förstår det här, och det är ett stort och allvarligt problem.

Jag tycker att skönhetsidealet påverkar oss negativt. Det tillåter inte oss människor att vara oss själva i samhället. Idealet ger oss ingen chans att vara den unika personen vi egentligen är.

Reklamanalys Volvo

I reklamfilmen får vi se en av världens bästa fotbollsspelare, Zlatan Ibrahimovic som är 32 år gammal. Zlatan är född och uppvuxen i stadsdelen Rosengård i Malmö. I filmen ser man tydligt att Zlatan Ibrahimovic är vinterklädd efter årstid. Vad jag kan se så är hans miner varken glada eller arga, han ser avslappnad ut. Det han har på sig är jaktkläder ute i skogen. Han har massor med tatueringar och han är starkt och uthållig, med tanke på att han tränar och visar sina muskler i filmen.
Jag tycker budskapet i filmen är att sälja något, nämligen Volvos bilar. Reklamen bygger hela tiden på att göra reklam för Volvo och deras bilar. En bra anledning till att de har valt att spela in reklamfilmen i en snöig miljö är att visa att Volvos bilar verkligen åker som en raket även när det är kyligt och is på vägen. Dock tycker jag att sommarmiljö skulle vara härligare och mer lockande.
Reklamfilmen har filmats både utomhus och inomhus, möjligtvis i fjällen eftersom man ser snö och is. Byggnader ser man ganska lite av men man kan tydligt se att det finns en liten stuga i början av filmen och att i vissa scener är man inomhus. Eftersom det är i naturen som filmen görs så ser man väldigt mycket skog och träd. Man ser även vatten under isen när kameran hamnar i en vinkel så att man ser under sjön. Vädret är snöigt, det snöar dock inte under filmens gång. Det är både ljust och mörkt i filmen.
I Volvo reklamen är det helt klart vinter med tanke på miljön. Uppskattningsvis visar almanackan någon gång mellan november och februari månad. Klockslaget är osäkert.
Jag tycker att målgruppen är personer som har planer på att köpa en bil i framtiden. Det kan vara allt ifrån 10 åringar som beundrar Zlatan och vill göra allt han gör och önskar sig en Volvo när de har körkort, till ungdomar som har behörighet att köra bil. Är man osäker på vilken bil man ska köpa så kan man få hjälp av filmen. Jag tror att Volvo har valt just Zlatan eftersom att han har ett välkänt ansikte bland ungdomar och fotbollsfans. Vissa kanske känner intresse av att köpa Volvo bara för att Zlatan åker i en sån.
När jag ser på reklamfilmen så får jag tanken av att jag och min familj reser till ett kallt ställe under vintern för att åka skidor. Jag tror att det är snön och bilvägen i filmen som får mig att tänka på det. De som identifierar sig med filmen kan vara allt ifrån ungdomar med invandrarbakgrund som älskar att spela fotboll, till gamlingar som gillar att åka runt med en Volvo.
http://www.youtube.com/watch?v=cbvdzQ7uVPc

Reklamanalys Zlatan Made by Sweden – Dennis

Innehålls beskrivning

Personer: Zlatan Ibrahimovic är en 32 årig man med invandra bakgrund som har stor status i Sverige på grund av hans beteende och fotbolls karriär. I reklam videon är han även tillsammas med hans fru (Helena Seger) och barn. Zlatan speglas som den perfekta mannen som tar hand om sin familj och skaffar mat för dagen. Han visar både bilden av en snäll och omtäcksam familjärfar och en hård känslolös krigare.

Text: I videon vill man spegla att Zlatan är det svenska idealet, att han personifierar Sverige. På samma sätt som han är en produkt av Sverige är Volvo också det, ”Made by Sweden”. Nästan allt i videon är typiskt svensk eller skandinavisk. Genom att använda sig av en person med invandra bakgrund som Zlatan kan man även locka in andra som inte tycker att de är en del av Sverige.

Miljö: Typiskt nordiska saker som fjäll, snö, is, mörker och tundra.

Tid: Skandinavisk vinter, svensk vinter.

Föremål / detaljer: När Zlatan fru Helena Seger tittar ut genom fönstret speglar hon bilden av den älskande frun som väntar på sin hjälte.

Funktion/ syfte

Det känns som att reklamen vill skapa en sorts nationalistiskt bild av produkten. Zlatan är där för att utvidga antalet målgrupper.

Vem identifierar sig med filmen?: Alla som identifierar sig med Sverige.

Vilken målgrupp vill identifiera sig med personen/personerna i reklamfilmen. (definirea målgruppen): Personer med invandra bakgrund eller/och personer som lever i förorter, fotboll är väldig populär där och Zlatan har stor status av det.

Nike Football: Winner Stays

https://www.youtube.com/watch?v=3XviR7esUvo
I den här reklamen ser man flera av världens kändaste fotbollsspelare med bland annat Cristiano Ronaldo, Zlatan Ibrahimović, Neymar Jr, Andrés Iniesta och Wayne Rooney.
Spelarna har på sig sina klubbtröjor eller landslagströjor.

Alla spelare som är med har nike som sin sponsor.
Nike vill visa deras nya skomodell och deras nya slogan (risk everything) som menas att man blir ingen bra fotbollsspelare om man inte tar risker.

Reklamen börjar i en vanlig fotbollsplan bland hus men senare så blir den till en riktig fotbollsarena. Från början är det ungdomar som spelar fotboll en sommar dag men senare omvandlas de till kända fotbollsspelare.

På reklamen kan man också se när målvakten förvandlas till hulken. Det är en fotbollsspelare som kallas för hulken. I reklamen så fanns det bara en tjej och det är Cristiano Ronaldos flicvän Irina Shayk.
Hon var med i en scen när en pojke sa till Cristiano Ronaldo att han hade 50 000 fans som skriker hans namn, då säger Cristiano Ronaldo men inte henne.

Reklamen vill uppmana alla fotbollsfans och spelare oavsett kön eller ålder och att man aldrig kan bli en bra fotbollsspelare om man inte vågar ta risker i en fotbollsmatch. Nike visar också upp deras nya sko modell.
Reklamen är till alla fotbollsfans och spelare oavsett ålder.

Slutet såg man också när en pojke tog straffen istället för Cristiano Ronaldo, han tog en stor risk men han gjorde mål.

I reklamen så är det också bara manliga spelare och det är för att det finns bara en känd kvinnlig spelare som heter Marta. Mannliga fotbollsspelare har mycket mer status än kvinnliga spelare efter som männens fotbollsmatcher har mycket mer publik det är bättre fotbollsspelare, mycket mer action och spelarna har bättre fysik och så finns det många kända fotbollsslag för mannliga spelare.

 

 

 

Reklamanalys (Zlatan Volvo)

Personer

Reklam börjar med att vi ser den svenska kända fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimovic som gör reklam för bilmärken Volvo. Ibrahimović föddes i stadsdelen Rosengård i Malmö. I reklamfilmen ser man Zlatan som bar jaktkläder, han är muskulös och har en massa tatueringar, han är långhårig. Det som gör reklamen ännu intressant är att han sjunger den svenska nationalsången, Ibrahimovic har aldrig sjungit nationalsången under landskamperna, Musiken den här gången är en ny variant av nationalsången och man se Zlatan sjunga det. Zlatan ser seriös ut under hela reklamen, och han status är väldigt hög eftersom han är en av världens bästa fotbollsspelare.

Miljö

Reklamen utspelar sig i utomhus och inomhus, Filmen är inspelad i Lappland där Zlatan ses leka med sina barn. Zlatan sitter i en jaktstuga i skogen. Börjar plötsligt träna vildsint, gör chinups mot en träbalk, hoppar sedan in i Volvon och åker hem, myser med sin familj.

Tid

Reklamfilmen hade premiär den 25 januari 2014 .

Funktion/Syfte

Reklam görs för att sälja. Kändisar säljer och Zlatan är en av de kändisarna som säljer mest av alla Många män vill vara som Zlatan och det kanske man kan bli om man köper en Volvo. Reklam är både för män och kvinnor.

Text

Reklamens budskap tycket jag är olika, det fösta är självklart få folket att köpa Volvo bilen. Också för att beundra fotbollsstjärnan Zlatan eftersom han representant för svenskhet. Texten på slutet där det står ”Made by Sweden”. Med detta kopplar filmen till nationen. Jag tycker att detta är ett fantastiskt bra samarbete mellan dessa tre stora svenska ikoner och kul att få höra en ny fräsch version av den svenska nationalsång.

Reklamanalys (Zlatan Volvo)

Personer

En av världens bästa fotbollsspelare Zlatan Ibrahimović har gjort en reklamvideon som handlar om bilmärken Volvo . Filmen visar vita vidder, en ensam och sammanbiten Zlatan som kör chins i bar överkropp, jagar och badar i isvak. Den 32 åringen Zlatan är född i stadsdelen Rosengård i Malmö. Hans mamma är från kroat medan hans pappa är från Bosniak.  Under reklamen kan vi se lite saker som ger oss bild på hur Zlatan och hans familj ser ut. Han har två söner som heter Maximillian och Vincent samt en fru som heter Helena Seger. Han har mörkt brunt hår, massa tatueringar på sin muskulösa överkropp.Man kan se allt detta under hela inspelningen.

Zlatan är som person en stark människa för att under sin barndom han gick genom mycket saker som är negativt .Hans föräldrar skilde sig och han blev tvungen att bo mellan två föräldrar som inte hade lusten att leva med varandra. Själv han har sagt avsaknaden av lagad mat hemma hos pappan och bråk inom familjen var det vad han uppväxte i sin barndom. På grusplanen vid Cronmans väg började den då unge Ibrahimović spela fotboll. Han fick sina första fotbollsskor när han var fem år och började spela i Malmö BI 1988. Ibrahimović kom även att spela med BK Flagg och FBK Balkan innan han 1994 värvades till Malmö FF Han tränade även taekwondo i 14–17-årsåldern i Malmöklubben Enighet och fick svart bälte. Efter när han har gått ut Stenkulaskolan och gått merparten av fotbollsgymnasiet på Borgarskolana avbröt Ibrahimović studierna för att enbart satsa på fotbollen.Han har mycket bra både självkänsla och självtroende , han backar inte för alla situationer för te.x. intervjuer eller matcher. Han är inte alls rädd om vad andra människor tycker om honom. Hans  åsikter kan vara både hårda och snälla beroende vad man frågar honom. Det som skiljer honom från många andra fotbollsspelare i Sverige och utanför är att han tar sin plats och det spela inga roll om han förlorar matchen eller vinner.

Den som mest folk fastnar är hur han uppväxt  som barn men ändå den svåra uppväxten har inte  stoppat honom från sin  fotbolls karriären .Han hade ett mål i sin barndom och det var att bli fotbollsspelare medan andra som fick stödd från sina föräldrar eller nära är inte lika nivå som honom idag Det bevisar att han är en stark människa både fysiska och psykiska . Som person är han väldigt känd både i Sverige och runt om i hela världen eftersom framgångsrikt  representerar Sverige i landslaget och PSG. Zlatan ser väldigt seriöst ut under nästan  hela filmreklamen. Det finns bara en scen som han ler då är det när han ligger i sängen med sin fru Helena Seger. Han viskar nåt i hennes öra vilket gör att både ler samtidigt.

Text

Jag tycker att reklamen har många budskap som är positiva vilket gör att man vill titta hela reklamfilmen. För det första budskapet som vi kan se är hur kärleksfullt är Zlatan med sin familj, han är otroligt öm och beskyddande. Regissörer vill väga upp och visa att han inte bara är den här tjuren som springer efter fotboll utan han har två sidor. Det är målet som regissörer vill visa i filmen. Andra budskapet är att få människor som har råd köpa Volvo bilen. När Zlatan springer och en rusande bil kommer genom en korsklippning samtidigt som den nya nationalsången spelas in då får man känslan att man kan klara av allt som Zlatan och även man kan tillhöra Sverige. Sist men inte minst kan vi se en text som säger ”Made by Sweden” det förklaras att bilen är inte bara från Sverige utan den räknas som en nation.

Miljö

Reklamen spelas både inomhus och utomhus vilket är mörkt och ljust. Den är inspelad i Lappland . Den ljusa miljö är när han springer i skogen som är fullt med snö och den mörka miljö är när han tränar i en stuga . Man ser inte heller byggnader som visas under reklamen däremot så finns det scener som spelas inne i en liten stuga och lägenhet. Det finns väldigt mycket snö i bakgrunden av reklamen.

Tid

Reklamen är utspelad den 25 januari 2014 och platsen är landskapet Lappland.Det var vinter för att det fanns mycket snö samtidigt han hade på sig vinter kläder.

Funktion/ syfte  

Målgruppen är personer som gillar bilar, har råd att köpa en Volvo och är imponerad av Zlatan. Denna reklam har ingen gräns eftersom den är för både män och kvinnor . Åldern är från 18 år och uppåt för att då kan man ta körkortet. Barn och ungdomar som älskar fotboll kan också ha en bild i framtiden om hur Zlatan blev framgångrik. Reklamen innehåller en person som ger mycket passion till  andra människor utifrån sina erfarenheter och fotbollskarriären . Han är väldigt beundrad av många människor vilket gjorde att företaget Volvo valde att sammarbeta med honom när Zlatan ville vara  med i reklamen.

Samarbetet mellan Zlatan och VOLVO

Företaget Volvo har en säljare i Malmö som heter Tomas Wilhelmsson, landslagsspelaren Chippen Wilhelmssons pappa. Zlatan kör Volvo sedan många år, och Tomas brukar hjälpa honom med bilen. Zlatan hade sett den kampanj som företaget Volvo gjorde med Swedish House Mafia. Det var något med den som tilltalade honom, så han pratade med Tomas om att han ville göra något med Volvo. Tomas ringde oss och då sa företaget Volvo  vi var jättesmickrade, men vi gör bara saker när vi har en riktigt bra och äkta idé. Efteråt sa företaget vi återkommer när vi har en idé som fungerar. Sedan började de jobba på det och prata om Volvo och Zlatan, och om hans intressen.

Då upptäckte de att vi har Sverige gemensamt. Sedan visade det sig att hans två intressen vid sidan av fotbollsplanen är hans familj – och att ta sig ut i vildmarken och där kommer vår bil in på ett bra sätt sa företaget Volvo. Att Zlatan är med i reklamen Volvo är en stort ära för både bilföretaget ,den svenska folket och alla invandrare; han bevisar att man kan bli vad som helst om man har ett mål i framtiden och de som inte har råd att köpa Volvo nu kan ha det som mål i framtiden.När jag ser själva reklamen då blir jag imponerad av Zlatan och den nya Nationalsången. 

http://www.youtube.com/watch?v=cbvdzQ7uVPc

Zlatan- Volvo

I denna reklam ser man den svenska kända fotbollsspelaren Zlatan ibrahimovic som gör reklam för bilmärken Volvo. Man ser honom med bar överkropp som i sin tur är muskulös, han ser mycket seriös och är stabil med en kall blick. Zlatan är huvudpersonen i reklamen med syfte med att göra reklam för Volvo. Man ser den är 30-åriga mannen ensam och i reklamen visar dem honom som stark, engagerad, uthållig, familjekär exempelvis jagar han och badar i isvak etc.

En av världens största fotbollsstjärnor gör reklam för Volvo där de jämför Zlatans skickligheter, mod, snabbhet med bilen Volvo kort sagt beskrivs reklamfilmen som enorm och mäktig. Det som gör reklamen ännu mer unik är när Zlatan sjunger en ny variant av Sveriges Nationalsång, och dem kopplar ihop Volvo med svenskheten och Zlatan vilket stack ut i mängden. Bilen är inte bara tillverkad här den är dessutom svensk, och att få Zlatan bära budskapet är lika klockrent. Och reklamens sista budskap är inte” made in sweden” utan ”made by sweden”. Dessutom visar dem Zlatan som familjefar då dem visar en scen där han umgås med familjen. Bilreklamen spelas under En sen mörk vinter eftermiddag. Miljön i reklamen visar att det är kallt ute där han har jacka och mössa och det är snö. Det är mycket fokus på naturen och man känner verkligen att det är varmt inne. Målgruppen för denna reklam riktar sig mot personer som har körkort där man kan säga 18 och uppåt.

Och när man använder en äkta person som ska föreställa reklamen gör det mer verkligt. Zlatan är en enorm atlet och dessutom har han tagit in bilder med sin familj där man får en bild av att han är otroligt öm och omhändertagande. Orsaken till varför dem har tagit med familjen kan vara att visa att Zlatan inte är bara den tjuren eller machokillen utan att han har två sidor och det har dem visat i filmen. Och den två minuters långa bilreklamen avslutas med frasen ”made by sweden”. Denna bilreklam kopplar till nationen och till den reproducerade kärnfamiljen och ett krigiskt, övermänskligt, mansideal som försvarar gränserna och kvinnan. Dessutom brukas natur, kronhjort ”du gamla du fria” och blågula fotbollsuniformer för att visa att bilmärket är svensk. Och att det är en man som är huvudpersonen i bilreklamen visar att ”du kan bli som mig” där man kan se en springande Zlatan och en rusande bil. Reklamen påminner oss om förändringen alltså från det gamla till det nya. Efterfrågan av bilen kan vara personer som gillar fotboll, Zlatan eller Volvo.

http://www.youtube.com/watch?v=cbvdzQ7uVPc